A friss logó, címer, vagy mi a fasz bemutatása óta ritkán látott módon felizzott a levlistánk. Darti tegnapi posztjának bevezetőjét mostanában minden írásunk, sőt, a komplett juventino létünk mellé oda lehetne biggyeszteni: kevésbé izgat minket a soros bajnoki (igazából az a gond, hogy Bonuccit is…), a családunk és a munkánk köt le minket, de ha valami érdekes történik a Juve körül, akkor hajlamosak vagyunk félretenni mindent és mindenkit. Szóval úgy alakult, hogy a tegnapi mail-özön közepén akadt Dartival egy levélváltásunk, amiről úgy gondoltuk, megér egy külön posztot. Mi van, ha nem komplett idióta a vezetőség? Mi van, ha egyelőre a megdöbbenésünktől, undorunktól nem látjuk a nagyobb képet? Mi van, ha tényleg világuralomra tör a klub, és ez nem csak egy elbaszott, szentségtörő logó, hanem maga az úttörés és a fényes jövő? Mi van, ha tényleg elképesztően izgalmas évek várnak ránk?!?!
Tisztázzuk az elején, nekem sem tetszik a friss logó. Ugyanakkor tisztelem Agnelli éleslátását és menedzseri képességeit: elnöksége alatt több mint duplájára emelte a klub bevételeit, a zsinórban megnyert 5 bajnoki cím mellett.
Hiába vette tegnap szájára az internet okos, bölcs és gondolkodó népe (a kedvencem a „talán nem kellett volna levarrnia a marketinges csávó feleségét!” típusú megszólalások voltak), ez az ember nem teljesen dilettáns. Oka kell, hogy legyen ennek a blaszfémiának!
A klubok bevételeit a Deloitte alapvetően 3 forrásra tagolja: jegybevételek, tévés jogok, kereskedelmi/szponzori bevételek. A fenti, katalán kirendeltségünk (innen a Barca-kiemelés) által készített grafikán szépen követhető, hogy a tévés jogok tekintetében a Juve növekedési potenciálja nagyjából nulla: a számok a BL-döntős év adatait tükrözik, annál nagyobb suskát nem szakíthatunk, minthogy megnyerjük a bajnokságot, döntőt játszunk a BL-ben, és emellett csak 2 olasz klub jut a BL-főtáblára, úgy, hogy a másik olasz csapat (2014-15-ben a Roma) kiesik a csoportból. Nem kis probléma egyébként, hogy a Juve mennyire függ a tévés pénzek alakulásától: a klub bevételeinek ~60%-a jött a közvetítési jogdíjakból, míg a tollas TOP10 többi tagjánál ez 22-43% között alakult.
A meccsbevételek terén sincs őrületes mozgástér: több hazai mérkőzést nem játszhatunk annál, mint egy egy győzelem híján triplázós szezonban, a jegyárakat pedig nem érdemes emelni, így is nagyjából az olasz közönség tűréshatára körül mozog az árszínvonal. Ezzel együtt sem került TOP10-be a klub: relatíve kicsi a stadion, és annak is örülhetünk, hogy ezt az európai élklub szinten aprónak számító arénát sikerül magas kihasználtsági fokon pörgetni.
Hogy fogjuk akkor utolérni a félmilliárd eurós bevétellel gazdálkodó klubokat? Ha minden marad a régiben, akkor nagyjából sehogy. A Vidaljainkat, Pogbáinkat elviszik a nagyobb lét kínáló gigászok, mi meg igazolunk helyettük Khedirákat meg Pjanicokat. Szomorúan hangzik, ugye? Agnelli tudja, hogy ha szintet akar lépni a klubabl, akkor a kereskedelmi bevételeket kell növelnie. A Bayern vagy a PSG esetében innen származik a bevételek ~60%-a, és a többiek is legalább 50% körüli szponzori, merch lóvét szednek be. A Juventusnál ez mindössze 23% volt a 2015-ös évben. Nézzük akkor a tegnapi levélváltásunkat!
Darti:
Az adidast én rühellem a pogba ügy óta.
Remélem, az első adandó alkalommal bárki másra lecseréljük őket.
satchy:
teljesen esélytelen. a nike legszívesebben beszántaná a klubot a calciopoli óta, a többi mezszállító meg csóró ezekhez képest. az adidas és a nike kivételével gyakorlatilag senki nem fizet 10 millió eurókat kluboknak. rémlik valami top15 mezszállítói szerződés, amibe az arsenal-puma és a liverpool-fasztuggya melyik cég fért bele, a többi zsíros szerződést a nike és az adidas jegyzi. (A TOP15-re rosszul emlékeztem, TOP10 volt ez, benne szemléltetésül néhány régebbi szerződéssel; íme.)
…mire Darti felvetette, hogy mi van, ha ugyanez a beszélgetés megtörtént a klubszékházban is? Nézzük meg a fenti toplistás linket: az adidas a Juventusnak 20 millió fontot juttat, miközben a Bayern többi mint kétszer, a Chelsea háromszor ennyit kap, a Manchester United pedig nem elég, hogy nagyjából a Juve-összeg négyszeresét éri a mezszállítója számára, a tetű adidas még meg is csinálta a tavaly nyári Pogba-kampányt a Juve kárára. Egyrészt ez simán indokolja Darti gyűlöletét, másrészt úgy tűnik, a növekedési potenciál ezen a területen nagyjából négyszeres. Ehhez persze szükség lenne egy olyan ázsiai divatdrukker-bázisra, amit a MU még Beckhammel épített fel, és Ronaldóval tupírozott. Az viszont egyértelmű, hogy a mezszállítók csak akkor fizetnek akár évi 20 millát is egy klubnak, ha ennél az összegnél többet keresnek adott csapaton.
Nézzük meg ezt a galériát, ami a milánói divathétre időzített (…) eseményt örökíti meg! Feltűnhet, hogy a duplaJ logó mellett az adidas ismert csíkos emblémája csak zavaró tényezőként jelenik meg az egyik lasztán, illetve a cipők oldalán. Ha csak a fotókat nézi az ember, sokkal inkább tűnik ez egy frissen induló divatmárka sajtóeseményének, mint egy futballklub bármijének. Az adidas 2022-ig fizeti az évi 20 millákat – és lehet, hogy Agnelli ördögi tervének megfelelően a szerződés kifutásáig ezzel a J-logó világpiaci bevezetését is a németek szponzorálják. Előfordulhat, hogy Agnelli a mezszállító cég hasznát is a klubkasszába szeretné csatornázni? Lehet, hogy a közösségi médiában aktív Evra és Dani Alves, valamint a rettentő kínos előadó figura (Drake) „leigazolása” után Emily Ratajkowski lesz a következő nagy fogás? Lehet, hogy a sportban szokásos brand-értékesítési szerződéseket megelégelve a klub a saját kezébe veszi a sorsát, és fölöslegesen drága ügynökségek, szponzorcégek helyett, a Fiat csoport értékesítési csatornáit, globális piaci tapasztalatait kihasználva maga építi tovább a J-brandet? Lehet, hogy hiába röhögtünk a Barcelona „mes que un club” jelmondatán, kénytelenek leszünk elfogadni, hogy a Juve szó szerint több lesz, mint egy focicsapat? Mi lesz, ha a J-Museum, J-Stadium, J-Medical, J-Village, J-Kids, J-Lounge sorozatát a J-Fashion egészíti ki? Lehet, hogy legkésőbb az adidas-szerződés kifutása után a Juventus lesz az első klub, amelyik a saját ruhamárkáját viseli majd mérkőzések alatt is?