Helyezzük perspektívába

A friss logó, címer, vagy mi a fasz bemutatása óta ritkán látott módon felizzott a levlistánk. Darti tegnapi posztjának bevezetőjét mostanában minden írásunk, sőt, a komplett juventino létünk mellé oda lehetne biggyeszteni: kevésbé izgat minket a soros bajnoki (igazából az a gond, hogy Bonuccit is…), a családunk és a munkánk köt le minket, de ha valami érdekes történik a Juve körül, akkor hajlamosak vagyunk félretenni mindent és mindenkit. Szóval úgy alakult, hogy a tegnapi mail-özön közepén akadt Dartival egy levélváltásunk, amiről úgy gondoltuk, megér egy külön posztot. Mi van, ha nem komplett idióta a vezetőség? Mi van, ha egyelőre a megdöbbenésünktől, undorunktól nem látjuk a nagyobb képet? Mi van, ha tényleg világuralomra tör a klub, és ez nem csak egy elbaszott, szentségtörő logó, hanem maga az úttörés és a fényes jövő? Mi van, ha tényleg elképesztően izgalmas évek várnak ránk?!?!

Tisztázzuk az elején, nekem sem tetszik a friss logó. Ugyanakkor tisztelem Agnelli éleslátását és menedzseri képességeit: elnöksége alatt több mint duplájára emelte a klub bevételeit, a zsinórban megnyert 5 bajnoki cím mellett.

Agnelli-éra: 172 milliótól 367-ig.

Hiába vette tegnap szájára az internet okos, bölcs és gondolkodó népe (a kedvencem a “talán nem kellett volna levarrnia a marketinges csávó feleségét!” típusú megszólalások voltak), ez az ember nem teljesen dilettáns. Oka kell, hogy legyen ennek a blaszfémiának!

A bevételi forrásokat tekintve csak a tévés lóvékban került a Juve a legjobb 10 közé.

A klubok bevételeit a Deloitte alapvetően 3 forrásra tagolja: jegybevételek, tévés jogok, kereskedelmi/szponzori bevételek. A fenti, katalán kirendeltségünk (innen a Barca-kiemelés) által készített grafikán szépen követhető, hogy a tévés jogok tekintetében a Juve növekedési potenciálja nagyjából nulla: a számok a BL-döntős év adatait tükrözik, annál nagyobb suskát nem szakíthatunk, minthogy megnyerjük a bajnokságot, döntőt játszunk a BL-ben, és emellett csak 2 olasz klub jut a BL-főtáblára, úgy, hogy a másik olasz csapat (2014-15-ben a Roma) kiesik a csoportból. Nem kis probléma egyébként, hogy a Juve mennyire függ a tévés pénzek alakulásától: a klub bevételeinek ~60%-a jött a közvetítési jogdíjakból, míg a tollas TOP10 többi tagjánál ez 22-43% között alakult.

A meccsbevételek terén sincs őrületes mozgástér: több hazai mérkőzést nem játszhatunk annál, mint egy egy győzelem híján triplázós szezonban, a jegyárakat pedig nem érdemes emelni, így is nagyjából az olasz közönség tűréshatára körül mozog az árszínvonal. Ezzel együtt sem került TOP10-be a klub: relatíve kicsi a stadion, és annak is örülhetünk, hogy ezt az európai élklub szinten aprónak számító arénát sikerül magas kihasználtsági fokon pörgetni.

Hiába járatjuk csúcsra, nem hoz elég bevételt.

Hogy fogjuk akkor utolérni a félmilliárd eurós bevétellel gazdálkodó klubokat? Ha minden marad a régiben, akkor nagyjából sehogy. A Vidaljainkat, Pogbáinkat elviszik a nagyobb lét kínáló gigászok, mi meg igazolunk helyettük Khedirákat meg Pjanicokat. Szomorúan hangzik, ugye? Agnelli tudja, hogy ha szintet akar lépni a klubabl, akkor a kereskedelmi bevételeket kell növelnie. A Bayern vagy a PSG esetében innen származik a bevételek ~60%-a, és a többiek is legalább 50% körüli szponzori, merch lóvét szednek be. A Juventusnál ez mindössze 23% volt a 2015-ös évben. Nézzük akkor a tegnapi levélváltásunkat!

Darti:
Az adidast én rühellem a pogba ügy óta.
Remélem, az első adandó alkalommal bárki másra lecseréljük őket.
satchy:
teljesen esélytelen. a nike legszívesebben beszántaná a klubot a calciopoli óta, a többi mezszállító meg csóró ezekhez képest. az adidas és a nike kivételével gyakorlatilag senki nem fizet 10 millió eurókat kluboknak. rémlik valami top15 mezszállítói szerződés, amibe az arsenal-puma és a liverpool-fasztuggya melyik cég fért bele, a többi zsíros szerződést a nike és az adidas jegyzi. (A TOP15-re rosszul emlékeztem, TOP10 volt ez, benne szemléltetésül néhány régebbi szerződéssel; íme.)

…mire Darti felvetette, hogy mi van, ha ugyanez a beszélgetés megtörtént a klubszékházban is? Nézzük meg a fenti toplistás linket: az adidas a Juventusnak 20 millió fontot juttat, miközben a Bayern többi mint kétszer, a Chelsea háromszor ennyit kap, a Manchester United pedig nem elég, hogy nagyjából a Juve-összeg négyszeresét éri a mezszállítója számára, a tetű adidas még meg is csinálta a tavaly nyári Pogba-kampányt a Juve kárára. Egyrészt ez simán indokolja Darti gyűlöletét, másrészt úgy tűnik, a növekedési potenciál ezen a területen nagyjából négyszeres. Ehhez persze szükség lenne egy olyan ázsiai divatdrukker-bázisra, amit a MU még Beckhammel épített fel, és Ronaldóval tupírozott. Az viszont egyértelmű, hogy a mezszállítók csak akkor fizetnek akár évi 20 millát is egy klubnak, ha ennél az összegnél többet keresnek adott csapaton.

Még jó, hogy a köldöke nincs a képen.

Nézzük meg ezt a galériát, ami a milánói divathétre időzített (…) eseményt örökíti meg! Feltűnhet, hogy a duplaJ logó mellett az adidas ismert csíkos emblémája csak zavaró tényezőként jelenik meg az egyik lasztán, illetve a cipők oldalán. Ha csak a fotókat nézi az ember, sokkal inkább tűnik ez egy frissen induló divatmárka sajtóeseményének, mint egy futballklub bármijének. Az adidas 2022-ig fizeti az évi 20 millákat – és lehet, hogy Agnelli ördögi tervének megfelelően a szerződés kifutásáig ezzel  a J-logó világpiaci bevezetését is a németek szponzorálják. Előfordulhat, hogy Agnelli a mezszállító cég hasznát is a klubkasszába szeretné csatornázni? Lehet, hogy a közösségi médiában aktív Evra és Dani Alves, valamint a rettentő kínos előadó figura (Drake) “leigazolása” után Emily Ratajkowski lesz a következő nagy fogás? Lehet, hogy a sportban szokásos brand-értékesítési szerződéseket megelégelve a klub a saját kezébe veszi a sorsát, és fölöslegesen drága ügynökségek, szponzorcégek helyett, a Fiat csoport értékesítési csatornáit, globális piaci tapasztalatait kihasználva maga építi tovább a J-brandet? Lehet, hogy hiába röhögtünk a Barcelona “mes que un club” jelmondatán, kénytelenek leszünk elfogadni, hogy a Juve szó szerint több lesz, mint egy focicsapat? Mi lesz, ha a J-Museum, J-Stadium, J-Medical, J-Village, J-Kids, J-Lounge sorozatát a J-Fashion egészíti ki? Lehet, hogy legkésőbb az adidas-szerződés kifutása után a Juventus lesz az első klub, amelyik a saját ruhamárkáját viseli majd mérkőzések alatt is?

Na, ez egy vállalható címer-koncepció lenne.

  • Pingback: Helyezzük perspektívába | Zongoracipelő()

  • humorpalanta

    Ez a címer itt alul bitang jól néz ki. Hihetetlen, hogy csak ennyit kell módosítani ezen a faszságon és mindjárt értelmes dolog jön ki belőle és erre sem voltak képesek.

    Mondjuk az, ha tényleg teljes divatmárka-hálózatot és egy teljes ilyen céget hoznak létre, az óriási mag lehetne. Ha sikerülne egy tető alá hozni a Ferrarival és a játékosok márkáival (Del Piero, stb), akkor nagyot lehetne szakítani.
    Én mondjuk a Fiat-csoportot az elején kihagynám belőle, mert elég sok helyen lenézik az olasz kocsikat (Ferrarit kivéve), s lehúzná a prémium márka jelleget. Plusz ugye a Fiat jelenleg kevert tulajdonosi háttérrel és brit tőzsdei központtal üzemel.

    Ráadásul azt el sem tudom képzelni, hogy egy normális épeszű PR-os hogy a picsába hagyhatta le a csillagokat a logóból, mikor a csillagokat mindenki a sikerrel és minőséggel azonosítja ezen a kurva bolygón.

    • Veres Szilárd

      “egy normális épeszű PR-os hogy a picsába hagyhatta le a csillagokat a logóból, mikor a csillagokat mindenki a sikerrel és minőséggel azonosítja ezen a kurva bolygón.”
      Lehet, hogy nem értesz a divathoz…
      Ez a J, bármit is gondolunk róla címerként, valami, amit egy utcai ruhán el tudsz viselni, és nem rí le róla azonnal, hogy valami focis izé. Ami igazából jó, mert a legtöbb ember utcára nem vesz fel focis izét, mert a legtöbbje nagyon prolin néz ki (edzőcuccok), focimezt meg azért, mert nagyon nem néz ki jól utcán egyik sem. Pocakos középkorú fickókat látsz csak mezben többnyire utcán, 16 éves csajozáshoz öltözött srácokat nem. Igen egyszerű okból: a legtöbb mez csicsás, túldíszített (utcai ruhához képest), nem elég letisztult (érthető okokból, nem arra találták ki, hanem különleges alkalmakra, mondjuk focizni). Három csillagot rábaszni amolyan balatoni lángosos “ha ráírjuk, hogy ez a legjobb lángos a Balatonon, biztos megveszik, írjad rá, Gazsikám, hogy P-R-É-M-I-U-M”. Az utcai ruhák (mármint azok, amik jól néznek ki) minimalistábbak sokkal, kevésbé “ekkora gecinagy a péniszünk” kialakításuak, mint a focimezek (szintén érthető okokból). Nekem nyilvánvaló, hogy ha fenti elmélet végül nem is igazolódik be, az mindenképpen cél, hogy valami classy divatmárka legyen a Juventus, és mondjuk 16 éves suhancok J logós cuccban menjenek életük első kínos szexuális aktusukat lebonyolítani. Ha ez bejön, ha a mi merchünk kitör ebből a “felveszem a focimezem, hogy lássák messziről, hogy szeretem a focit” típusú gettóból, és mondjuk lesz ember, aki csak azért veszi fel, mert a menő gyerekek is ezt hordják, az így is elég jó biznyák. De nyilván ostobenkó faszok, amiért nem baszták rá a három csillagot, lehetőleg színaranyból. Kicsit sem lett volna giccses vagy prosztó.

    • humorpalanta

      Már ne is haragudj, de mi tényleg divatmárkákról beszélünk? Giccses vagy prosztó? 😀 Te láttál már márkajelzéseket? A legtöbbje giccses vagy tök idiótán néz ki. Miért? Hogy egyedivé tegye.
      Ugyanis ennek a jelnek (logónak) az a feladata, hogy ha ránézel, azonnal az a cég jusson eszedbe, azonnal az a cég jusson eszedbe, összetéveszthetetlenül. Egy kurva J- betű ebben az esetben rohadtul jellegtelen. General Electric meg van? Az is rettentő giccses és idiótán néz ki, viszont egyből arra exponálsz belőle.
      A Juve által bemutatott J-betű jellegtelen lett nagyon, ez vele a probléma. Annyira leegyszerűsítették, hogy elvesztette az értelmét.

    • Veres Szilárd

      Igen, rengeteg 16 éves suhan General Electric logóval a kabátján (hogy jön ez ide??? megjegyzem, fogalmam sincs, hogy néz ki a General Electric logó így hirtelen, de biztos anomália vagyok, és a millenialok az instagramjukkal mind vágják, csak én öreg vagyok ehhez, meg az utca embere is azonnal rávágja, ha megállítod), a minimalizmus hülyéknek való, a Nike is lúzer, az Adidas-ról nem is beszélve, csicska a Gucci is, a Balmain is biztos csődközelben van, pedig ha lenne a logójukban egy baba arany szökőkút, meg néhány csillag, hogy megjegyezzék, sikeres divatmárkák lennének. Na, ha kihúztuk a fejünket a seggünkből és szétnézünk, a divatmárkák, meg úgy minden a minimalizmusra és letisztultságra törekszik már elég régóta. Megjegyzem, ha ránézel egy logóra úgy, hogy az előtted álló ember sorban áll, és van rajta valami merch cucc, pont a kurvasok részletet fogod kielemezni.

      Tudom, focis fejjel gondolkodunk, és nehéz elképzelni, hogy van azon kívül is világ, amit a marketingesek mondjuk jobban értenek rengeteg begyűjtött adatnak hála (és mondjuk volt több verzió is, amit átküldtek egy olyan sokszínű fókuszcsoporton, amit olyan emberek alkottak, akiket mondjuk nem feltétlenül érdekel a foci), és mondjuk a futball rohamos növekedése miatt újabb és újabb célcsoportok jelentek meg, és jelennek meg továbbra is (például a nőket is szép számban érdekli már a foci, elég szép számban ahhoz, hogy fontosak legyenek bevételi szempontból, ugyanez a fiatalok, tinik, azon belül is például azok, akik még nem drukkolnak még egyik csapatnak sem. Ha voltál fiatal, azért derenghet, hogy te sem valami magasztos dolgot kerestél dolgokban anno, hanem az alapján döntöttél, mi néz ki a legmenőbben, jelentsen bármit is éppen akkor a menő, mondjuk akár divatost).

      Megjegyzem ez a minden maradjon ugyanolyan, hogy megjegyezhető legyen dolgot pont a Juventus cáfolja, meg a legtöbb klub egyébként, nagyon kevés olyan klubot találsz a mostani elitből, aminek szinte teljesen ugyanolyan marad a logója. Másrészt az egy rossz stratégia, ha a három csillag a márka része lesz, mert nem elképzelhetetlen, hogy akár 10 éven belül meglegyen a negyed, akkor meg máris változik a logó. A három csillag szimbolikusan arról szól, hol vagyunk most. A bemutatón azt harsogták, hogy ez az egész a jövőről szól (meg a rengeteg pénzről, amit majd hozhat, hogy ne legyünk az elitcsapatok nevelőegyesületei a modern futballban, ahol nagyon könnyű lemaradni márkaépítés terén, meg néha elég leigazolni egy instagramon népszerű és eladható Pogbát a marketingértéke miatt, hogy a középcsapatunk annyit keressen továbbra is, mint valaki, aki mondjuk BL-ben is mindig játszik, és esélye is van megnyerni általában akár – csak ezt ugye nem illik mondani ott). A jövő tematikába pont nem illik egy közelmúltban elért dolog, amit remélhetőleg elég hamar újabb csillag fog követni.

    • Veres Szilárd

      tök megértem, hogy okoskodónak tűnök, és őszintén én se vagyok lenyűgözve az új logótól (mondjuk annyira nem is fújok rá, mint a legtöbben. a legpozitívabb dolog, amit el tudok mondani saját ízlés alapján ugyanaz, mint ami a legnegatívabb is: rendben van. najó, meg mondjuk ezt a logót el tudnám képzelni valamin, amit felveszek, az előző címerrel ellátott valamit mondjuk nem vennék fel randira), de csak arra próbálok rávilágítani, hogy talán azok, akik ezzel foglalkoznak és elég profi szinten, talán, TALÁN többet tudnak róla, mint te vagy én, vagy itt bárki, de majd lesznek róla statisztikák pár éven belül, és kiderül. DE, mivel csak egy logó miatt nem fogsz más csapatnak szurkolni, logikusan nem is a szurkolók lettek megcélozva, hanem a potenciális szurkolók. mert tőlük függhet akár, hogy mondjuk Alex Sandro majd egyszer marad-e, vagy inkább megy valahova, ahol jobban fizetik, vagy ahol minden harmadik évben BL-t nyernek az agyonfizetett, lerabolt sztárok.

    • Veres Szilárd

      (és bár nekünk annyira nem, de kurva fontos, hogy Drake és Rihanna Juve mezben pózol az instagramra, mert ők rohadt népszerűek azok közt, akik még csak most alakítgatják az identitásukat, és nyilván divatozás terén a kedvenc popsztárjaikat próbálják utánozni)

    • Preference

      Figyu Szilárd!Én valamit nem értek.A Juventus egy focicsapat(meg egy rádióadó is,de ez most mellékes).Tényleg kurva jó a divat,meg hogy mit hordanak a tizenhatéves hetero fiúcskák az első randin,de akkor holnaptól csőszárú farmerban,rózsaszín ingben futnak ki a srácok a gyepre,mert az a divat?Természetesen a trendi JJ logó minden ruhadarabon ott lesz….Holnaptól a divat jegyében minden tradíciót hagyunk a f@szba,mert nem divatos?Változtassuk meg a klub nevét is,mert a csíkszemű kamaszok nem tudják kimondani?Fél év múlva,ha a fekete-fehér már nem lesz divat,akkor piros legyen a mezünk színe?Vagy olyan focimezt gyártson nekünk az Adidas,amely utcán is hordható?

    • Veres Szilárd

      most ugye direkt játszod a hülyét? könyörgöm, mond, hogy direkt jutsz el egy lépésben a “valami, ami jól mutat utcai ruhántól” a “holnaptól Habony Árpád cosplayben fognak focizni és David Guetta aktuális slágerét fogják énekelni meccsek előtt” típusú, a változástól rettegő kispolgárig, és igazából ki akarod parodizálni ezt a fajta, nüanszöktól megfosztott, nevetséges, a valóságtól teljesen elrugaszkodott példákat felhozó, leegyszerűsítő hozzáállást, ami olyan népszerű az internetteken!

    • Veres Szilárd

      ha mondjuk igen, írd be esetleg a gugliba, hogy Juventus logo history, és háborogj nyugodtan, hogy a Juventus most megtöri ezt az 1991 óta élő ezeréves hagyományt.

      (PS: remélem azért abban minden Juve szurkoló egyként tud bólintani, hogy az a logó volt mind közül a legrosszabb, ami olyan volt, mint egy nyomtatott ló, amit annyiszor fénymásoltak, hogy elmosódott a szélein, úgy érzem, ha valami, akkor talán ez egységbe tud kovácsolni bennünket)

  • Ipolyi-Keller Zsolt

    Amikor először megláttam ezt a J-t a facebook-on egy postban, akkor elsőre azon kezdtem el tűnödni, hogy ez most valamit levált, vagy a mostani arculatot kiegészíti. Azzal nem is lenne problémám ha az utóbbi történne. De hogy a címert teljesen leváltsa, azzal nem értek egyet.

  • valumeister

    Végigolvastam a cikket , és a végére egy hatalmas “NAVÉGREB#!#+ felkiáltással jeleztem a főnökömnek, hogy megint nem dolgozom munkaidőben. Végre már, hogy a sok károgás után, valaki értelmesen átlátja és leírja a helyzetet. Szentül elhiszem, hogy ilyen gondolatok mentén épült ki az új logó. Főleg, hogy tudom, hogy mindvégig Ti álltatok a háttérben… Szép munka BIANKÁK!

  • Sutyur

    évek óta mondogatom a haveromnak, hogy ennek a retek emrata-ának milyen köldöke van. végre más is észrevette!
    érdemben nem tudok reagálni a cikkre, biztos fasza, csak én retard vok xddd lool

  • megvesszük Causiot és Bettegát

  • Babicz Tamás

    Bár majdnem rendeltem az internetről “forever radical” feliratú pólót, azért az én véleményem kevésbé sarkos a legtöbb Juventus szurkolóénál. Nyilván az első megdöbbenés hatására én is elküldtem Agnellit a kurva anyj*ba!4!, de azért úgy igazán nem haragudtam rá. Egyetlen hótegyszerű okból: semmi nem változott volna ettől. Inkább megpróbáltam elfogadni, hogy amit csinál, azt azért csinálja, mert ért hozzá. (Velem és sok millió szurkolótársammal ellentétben.)
    Két dolgot jegyeznék meg mindössze. Az egyik, hogy a klubfutballt ma már teljes mértékben a pénz mozgatja. Éppen ezért semmilyen szentimentális, a családi, baráti és egyéb rokoni-ismerősi körben fontos érzelem nem fér bele. Színtiszta gazdasági döntések vannak a háttérben, semmi más. A másik, hogy lehet az Adidast szeretni vagy utálni, de az “Impossible is nothing” szlogenjük után, amit pár éve toltak, ez a mostani, a “First never follows” is egy igazi, vérbeli, tökös világmárka jelmondata. Azt hiszem, ezt követi a Juventus vezetősége is. Ezt én sokkal inkább brékicsapásnak gondolom, mint volt a Higuain-transzfer (lehet, hogy már a jelen események szellemében zaljott?), vagy mint vártuk a csapattól játékban a szezon első percétől kezdve. Az pedig, hogy milyen áron követi a fenti szlogent a grémium, és mi, mint hétköznapi Juventus szurkolók, akarunk-e ilyen árat fizetni, más kérdés. Erről lehet, és kell is beszélni. Sok más fórummal ellentétben itt sokkal kulturáltabb körülmények között folyik ez az eszmecsere. Ebben jó részt venni.

    Egyébként pedig belezavarnék itten egy focis hírrel is a nagy véleménycserébe, vitába, háborgásba, satöbbibe. Állítólag az Arsenal fölajánlotta nekünk Alexis Sanchest Pjanicért cserébe. Mi meg azt mondtuk, amit a művelt olasz mond ilyenkor, aki nyelveket is beszél: nein, danke. Vagy ez most tökmellékes?

    • Tigris Willis (ex-YouWentÚssz)

      Ha Sanchez J-ön és P-J-anic megy, akkor nyáron 2 alapember kellene a középpályára. Az meg elég sokba kerülne. És ki padozna? Vagy te kinézed Allegriből a 3 támadós J-átékot? 😀

    • Babicz Tamás

      Hát neked már a Fiorentina elleni rangadó sem elég meggyőző? Allegri egy született hazardőr. Ha a félelmetes Stadio Artemio Franchiban föl mert tolni 4 (négy!!4!) támadót, akkor miért ne merne hármat föltenni mondjuk egy hazai találkozón? A mostani középpálya amúgy is képes kiszolgálni ezt a három embert. Pláne Pjanic nélkül! (Firenzében sem játszott, ugye.)

    • s4tch

      pjanic kisebb sérülés miatt nem játszott, illetve amúgy sem lett volna meg mindenki a négyvédős felálláshoz. kényszerből toltuk a 3-5-2-t, majd kényszerből került fel a 4 támadó is. alapvetően maxi óvatosabb duhaj, egészen addig, amíg szopóágra nem kerülünk.

  • Gyurexx

    Király a post! Itt is hasonló következtetésekre jutottak: http://www.juvefc.com/juventus-logo-rebranding-bigger-picture/

  • perecűtakarodj:D
    • consminor

      nem adja át az érzést teljesen, egybe kellene írni

  • Kelosz

    Van benn ráció. Anno Agnelli a “30 a pályán” polót is legyártotta saját szakállra a nike nélkül. Volt is dulifuli.